پرسونای مخاطب چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

یکی از ابزارهای بسیار مهم که در فروش و بازاریابی محصولات و خدمات به شما کمک می‌کند، شناخت مخاطب هدف است. شما می‌توانید با تحلیل مخاطب هدف خود، بهترین محصول را تولید و به دست مشتریان برسانید. برای اینکار شما باید از روش‌های مختلف استفاده کنید که در ادامه می‌خواهیم آنها را برایتان به صورت گام به گام شرح دهیم. در ابتدا شما باید بازار هدف خود را بدانید. ‌اینکه شما در حال فروش گوشی موبایل هستید یا‌ اینکه در حال فروش لوازم خانگی یا حتی لوازم صوتی و تصویری. باید با شناخت بازار هدف و مشتریان هدفتان، شروع به تولید و عرضه محصول خود کنید. با استفاده از پرسونای مخاطب، شما به راحتی می‌توانید رقبای خود را شناسایی کرده و از نقاط قوت آنها مطلع شوید. به عنوان مثال اگر قصد فروش گوشی موبایل دارید، می‌توانید ببینید.

Digital Marketing Branding

پرسونای‌ مخاطب Persona چیست؟

پرسونای‌مخاطب Persona یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک ‌برند باید در نظر داشته ‌باشد. ‌یک پرسونای مخاطب باید به اندازه کافی روشن و واضح باشد تا بتواند ارزش ‌برند شما را به مخاطب انتقال بدهد. در صورتی که به اهمیت جزییات دقت نکرده‌اید، احتمالا هیچ سرمایه‌گذاری انجام نداده‌اید. این موضوع شامل اطلاعات جمعیتی (سن، جنس، تحصیلات، شغل، درآمد، تحصیلات عالیه، سابقه خانوادگی، وضعیت اشتغال در کشور)، سطح تحصیلات و وضعیت ازدواج در افراد می‌شود. ‌پرسونای مخاطب شما باید از چندین جنبه مرتبط باشد که به آنها خواهیم پرداخت.
اگر می‌خواهید بدانید مخاطب شما چه کسانی هستند و مخاطبین شما از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند بهترین راه مراجعه به پرسونا‌ی کاربران مورد نظر است. ‌پرسونای مخاطب از این جهت اهمیت دارد که ما می‌توانیم تشخیص بدهیم که مخاطبین ما در کدام مرحله‌ ارتباط یا تعامل با ما هستند. وقتی به درستی از پرسونای مخاطب استفاده کنیم، می‌توانیم ارتباط موثرتری با مخاطبمان داشته باشیم!
فرض کنید که شما به عنوان یک کسب و کار فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌اید. در آن فروشگاه چه نوع کالایی برای مشتریان خود ارائه می‌دهید؟ اگر شما در یک فروشگاه اینترنتی با یک ‌برند مشخص و با قیمت مناسب داشته باشید، مشتری تمایل به خرید آن را خواهد داشت و این به نوعی به ‌برند شما ارتباط دارد. حالا اگر شما برند خود را در این رابطه تغییر دهید، به طور حتم مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد. یک کسب و کار در هر حوزه‌ای که باشد، نمی‌توان گفت که من فقط از یک مدل محصول برای تمامی مشتریان خود تولید‌ می‌کنم که آن هم محصول ثابت من است. اما اگر ما یک کسب و کار اینترنتی داشته باشیم و بخواهیم از آن کسب درآمد کنیم، باید آن مدل فروش را به گونه‌ای ارائه بدهیم که با نیاز‌های کاربر بیشتر سازگار باشد و بتواند با مشتری بیشتر ارتباط برقرار کند.

 

شاید این مطلب برای شما نیز مفید باشد: افزایش ترافیک با content amplification

 

چرا شخصیت های خریدار برای کسب و کار شما بسیار مهم هستند؟

پرسونای خریدار به شما کمک می کند تا مشتریان خود (و مشتریان احتمالی) را بهتر درک کنید. این امر باعث می‌شود که بتوانید محتوا، پیام‌ها، توسعه محصول و خدمات خود را برای برآورده کردن نیازها، رفتارها و نگرانی‌های خاص اعضای مخاطب هدف خود آسان‌تر کنید.

 

چند روش عملی برای جمع آوری اطلاعات و توسعه پرسونا

از طریق پایگاه داده مخاطبین خود نگاهی بیندازید تا روندهای مربوط به نحوه یافتن و مصرف مشتریان خاص محتوای شما را کشف کنید.
هنگام ایجاد فرم‌هایی برای استفاده در وب‌سایت خود، از فیلدهای فرمی استفاده کنید که اطلاعات مهم شخصیتی را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، اگر همه پرسونای شما بر اساس اندازه شرکت متفاوت است، از هر سرنخ، اطلاعاتی در مورد اندازه شرکت در فرم های خود بخواهید.
بازخورد تیم فروش خود را در مورد سرنخ هایی که بیشتر با آنها در تعامل هستند، در نظر بگیرید.

 

شاید این مطلب برای شما نیز مفید باشد: سوشال مدیا + چک لیست روزانه و ماهانه

 

پرسونای مخاطب چه تاثیری بر استراتژی کسب و کار دارد؟

پرسونای مخاطب در واقع همان تصویری است که می‌توانید از مخاطب خود داشته باشید و به کسب و کار خود شخصیت ‌دهید. اولین قدم در شناخت مخاطب شناسایی نیاز او است. با شناخت هدف مخاطب می‌توان فهمید که مخاطب شما به دنبال رفع چه نیازی است و یا با توجه به نیاز خود محصولی را به او پیشنهاد می‌کنیم یا خیر. برای شناخت نیاز مخاطب خود می‌توانید از داده‌ها و دیتای موجود، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مخاطبین و موارد زیادی بهره‌ببرید. این شناخت باعث کاهش هزینه‌ها و مدیریت زمان را به همراه دارد. و از همه مهم‌تر با شناخت پرسونای مخاطب می‌توان نوع محصول و خدمات خود را مشخص کرد و به اهداف فروش رسید. قبل از آن که بخواهیم به پرسونای مخاطب بپردازیم، باید تعریفی از پرسونای مخاطب داشته باشیم و انواع آن را بشناسیم. ‌

 

چگونه یک پرسونای مخاطب خوب داشته باشیم؟

برای این‌که بتوانید یک پرسونای مخاطب خوب داشته باشید، باید به یکسری ویژگی‌ها دقت کنید. مثلا ‌اینکه مخاطب شما در کدام کانال‌های ارتباطی است. مثلا اگر شما محتوایی درباره‌ یک موضوع خاص منتشر می‌کنید، مخاطب شما در هر کدام از کانال‌ها است و می‌تواند به خوبی از محصولات شما خرید کند. همه‌ ما وقتی برای خرید محصولی به فروشگاه می‌رویم با یک سوال مواجه می‌شویم. محصول یا کالای شما چیست؟ چقدر هزینه دارد؟ چند درصد از مشتریان شما از شما خرید می‌کنند؟ تا حالا از خود پرسیده‌اید این افراد به چه موضوعاتی علاقه‌مندند؟ این سوال به شما می‌گوید افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به سراغ محصول یا خدماتی رفته‌اند، به دنبال چه هستند و یا برای آن ارزش قائل هستند. در هر‌حال پرسونای مخاطب شما باید یک شناخت اولیه از آن کسب‌وکار داشته‌باشد.

پنج سوال برای ایجاد یک پرسونای مخاطب در کسب وکار شما
‌پرسونای مخاطب (Persona) چیست؟ این سوال تقریبا هر کسب‌وکار‌آنلاینی باید از خود بپرسد. در حالی که هیچ پاسخ واضح و روشنی برای این سوال وجود ندارد، به طور کلی پاسخ کلی‌ وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:
• آیا پرسونای مخاطب من، شخصی یا مشترک است؟
• آیا مخاطب هدف من، به محصول یا خدمات ما علاقه‌مند است؟
• آیا مشتریان بالقوه‌ای که به دنبال محصولات و خدمات ما هستند در این گروه قرار می‌گیرند؟
• آیا آنها در مورد نحوه عملکرد ما، فکر کرده و برای یافتن روش‌ها، به ما علاقه‌مند هستند؟
• چگونه پرسونای مشتری خود را ایجاد کنیم؟

سوال کنید. از مخاطبان بالقوه خود بپرسید که شما از چه روشی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنید. ‌پرسونای مخاطب خود را مرور کنید و ببینید که آیا شما هم این روش را دنبال می‌کنید؟ از پاسخ ‌دهندگان بپرسید که آیا شما این روش را اجرا کرده و از آن لذت می‌برید؟ از داده‌ها برای ساختن پرسونای مخاطب استفاده کنید. از طریق مصاحبه‌ها یا پرسشنامه‌های معتبر، پرسونای مخاطبان خود را ایجاد کنید.

‌پرسونای مخاطب شامل دسته‌بندی، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری و ویژگی‌های عاطفی او می‌شود. با وجود ‌اینکه به این کار” پرسونای مشتری” هم می‌گویند، باز هم این پرسونا از جنبه‌های مختلفی تعریف می‌شود. مثلا اگر از ما بپرسند پرسونای مشتری ما چیست؟ احتمالا در جواب به شما می‌گوییم:”” اما منظور از پرسونا، تمام‌مشتری‌هایی که پیش از این کسب‌وکارتان را می‌شناختیم یا برای آن محتوا تولید کرده‌ایم نیست. بلکه در واقع کسی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تصمیمات مهم برای کسب‌وکارتان دخیل است. برای مثال اگر از ما بخواهند در حوزه‌ خرید و فروش خودرو، محتوای آموزشی بسازیم، منظورمان‌پرسونای مشتری ماست. ما با یک پرسونا طرف هستیم. ‌پرسونا برای تولید محتوا و انتخاب پرسونا (برای مثال پرسونای مشتری ما می‌تواند شخصی باشد، شغلی یا خانوادگی باشد و یا حتی برای خود شما هم اهمیت داشته‌باشد.) ‌یک مسئله بسیار مهم است.

 

شاید این مطلب برای شما نیز مفید باشد: استراتژی محتوا + انتشار و مدیریت آن

خروج از حساب کاربری

آیا شما می‌خواهید از حساب کاربری خود خارج شوید؟