برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

با خیال راحت از هوش مصنوعی استفاده کنید!

گوگل هم به هوش مصنوعی چراغ سبز نشان داد! همان‌طور که می‌دانید، گوگل سال‌هاست از الگوریتمی استفاده می‌کند تا بتواند بر طبق آن، محتواهای تولیدشده در شبکه‌ی جهانی وب را ارزش‌گذاری کرده و سامان دهد. این الگوریتم از طرفِ خود گوگل محتوای مفید (Helpful Content) نامیده می‌شود. الگوریتمی که بر اساس قوانین و خطوط راهنمای آن، مطالب و محتواهای تولیدشده ارزش‌گذاری می‌شوند؛ برخی اسپم تشخیص داده شده و بقیه با توجه به میزان مفید بودن‌شان رتبه‌بندی شده و در موتور جست‌وجوی گوگل، به‌ترتیب اولویت نمایش داده می‌شوند. این ارزش‌گذاری برای این است که کاربران دیگر تجربه‌ی بهتر و خوشایندتری از مطالبی داشته باشند که گوگل بهشان معرفی می‌کند.

تا پیش از این، یکی از مهم‌ترین خطوط راهنمایی که گوگل در ارزش‌گذاری محتواهای مفید از آن استفاده می‌کرد این بود که متن یا محتوا تماما به‌دست انسان تولید شده باشد. درواقع گوگل چندان روی خوشی به استفاده از هوش مصنوعی در تولید یا ویرایش یا کمک به تولید محتواها نشان نمی‌داد. اما در سال جدید میلادی، گوگل الگوریتم محتوایی خود را به‌روزرسانی کرد. این تغییرات رفته‌رفته و از فوریه‌ی سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد و تا امروز نیز آپدیت‌های جدیدی در آن اتفاق می‌افتد. امری که نکته‌های مهمی را در دل خود جای داده است.

در راهنمای جدید گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتواهای مفید، کاملا متوجه می‌شویم که رویکرد گوگل نسبت‌به استفاده از این امکان در تولید محتوا تغییر کرده است. حالا گوگل با نگاه بازتری به این‌گونه محتواها می‌نگرد و فاکتورِ استفاده‌نشدن از هوش مصنوعی در رتبه‌گذاری محتواها را از الگوریتم خود حذف کرده است. حالا فقط و فقط کیفیت محتواهای تولیدشده است که برای گوگل مهم است؛ هر چند که باز هم مواردی هست که باید از طرف تولیدکنندگانِ محتوا رعایت شود. مثل این‌که در قسمتِ مؤلفان، نباید تنها نام هوش مصنوعی ذکر شود. این امر به‌خصوص برای تولیدکنندگان خبر در گوگل اهمیتی اساسی دارد. زیرا این کار ممکن است دستورالعمل‌های جدید گوگل را زیر سؤال ببرد.

ضمن این‌که گوگل اعلام کرده است که استفاده از هوش مصنوعی در تولید یا ویرایش محتوا به‌خودی‌خود ارزشی افزوده برای آن محتوا محسوب نمی‌شود و فقط کیفیت محتوا، که بر اساس فاکتورهای چهارگانه‌ی گوگل (تخصص، تجربه، اعتبار و قابل‌اعتماد بودن) تعیین می‌شود، در این میان نقش بازی می‌کند. در راهنمای رزیابی محتوای مفید گوگل، تغییراتی برای ایجاد محتوای کاربردی، قابل‌اعتماد و کاربرـ‌محور صورت گرفته است.

البته این تنها تغییری نیست که در الگوریتم گوگل رخ داده است. در موارد دیگری نیز تغییرات و آپدیت‌هایی از طرف گوگل اعلام شده است تا صاحبان وب‌سایت‌ها از آن‌ها باخبر بوده و آن‌ها را اجرا کنند. گوگل پیش‌تر در تجربه‌ی جست‌وجو در گوگل مواردی را اعلام کرده بود که به بهتر دیده‌شدن محتوای تولیدشده کمک می‌کرد. حالا و در آپدیت جدید، گوگل اصرار دارد تا محتواهای تولیدشده کاربرـ‌محور (people-first) باشند؛ یعنی مستقیمن برای استفاده‌ی انسان‌ها و کاربرهای وب‌سایت تولید شده‌باشند و نه برای رتبه‌گرفتن در نتایج جست‌وجو (engine-first). سیستم ریویوی گوگل نیز به‌روزرسانی‌هایی داشته و از اهمیت بیش‌تری برخوردار شده است.

گوگل هم‌چنین دست به اقدامات سخت‌گیرانه‌تری زده است تا از بعضی جعل‌ها و دست‌کاری‌های تولیدکنندگان محتوا برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌شان جلوگیری کند. برای مثال، در آپدیت‌های جدید خود به‌صورت علنی اعلام کرده است که «حذف مداوم محتواها و ایجاد دوباره‌ی آن‌ها به‌عنوان محتوای تازه، کمکی به بهبود رتبه‌ی صفحات و تازه به‌نظررسیدن محتوای سایت‌ها نمی‌کنداین کار در جهت صیانت از تولید محتواهای تازه و کاربردی و قابل‌اعتماد برای کاربران امری اساسی و حیاتی به‌نظر می‌رسد. امری که مستقیمن به مسئله‌ی رتبه‌بندی ب‌سایت‌ها و ارزش‌گذاری محتواها برمی‌گردد. هم‌زمان، گوگل توصیه‌های جدیدی نیز در زمینه‌ی محتوای تولیدشده به‌وسیله‌ی سوم‌شخص (third-party) در subdomainها دارد. به‌روزرسانی‌هایی که لازم است از طرف صاحبان وب‌سایت‌ها جدی گرفته شود.