سوشال مدیا + چک لیست روزانه و ماهانه

چه یک مدیر تازه‌کار رسانه‌های اجتماعی باشید یا چه یک مدیر با سابقه و با تجربه باشید، مدیریت حضور اجتماعی یک برند می‌تواند بسیار دشوار باشد. شما پشت هر پست و هر تعاملی با مشتریان بالقوه هستید، بنابراین فشار بیشتری به شما وارد می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید تا حدی فشار را کاهش دهید، چک لیست سوشال مدیا است. در این مقاله، وظایف روزانه و ماهانه هر مدیر رسانه‌های اجتماعی را بیان کردیم.

social-media-manager

وظایف مدیر رسانه‌های اجتماعی

قبل از اینکه وارد چک لیست شویم، کار یک مدیر رسانه‌های اجتماعی را به چهار بخش تقسیم می‌کنیم.

اشتراک‌گذاری – برای رشد و حفظ مخاطب: باید به طور مرتب پست بگذارید.

تعامل – برقراری ارتباط با مخاطبان خود: از طریق نظرسنجی، پاسخ به نظرات و پیام‌های خصوصی و ارسال مجدد محتوای تولید شده توسط کاربر، کلید ایجاد وفاداری به برند است.

نظارت – این مورد خیلی مهم است که بدانید در مورد برند شما چه می‌گویند. بنابراین باید به نام تجاری خود و همچنین موضوعاتی در صنعت خود، نظارت کنید.

بررسی و بهینه‌سازی – اگر عملکرد خود را بررسی نمی‌کنید، چگونه می‌توانید پیشرفت کنید؟ این بخشی ضروری از هر استراتژی سوشال مدیا است.

همه اینها به این معنی است که برای داشتن یک حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی، باید در هر چهار زمینه قوی باشید.

 

چک لیست روزانه مدیر رسانه‌های اجتماعی

به صورت روزانه، شما به سه بخش اول متمرکز خواهید شد: اشتراک گذاری، تعامل و نظارت.

برخی از بررسی‌ها و بهینه سازی‌هایی وجود دارد که می‌تواند روزانه اتفاق بیفتد، زمانی که مجموعه‌ای از داده‌های خوب برای بهینه‌سازی را جمع آوری کردید، می‌توانید به صورت ماهانه بررسی و پیاده‌سازی کنید.

 

  1. اشتراک گذاری محتوا

اولویت شماره یک شما در رسانه‌های اجتماعی، باید اشتراک گذاری محتوا باشد.

این به شما امکان می‌دهد به مخاطبان هدف خود برسید و آنها را به سمت برند خود جذب کنید.

هاب اسپات در سال ۲۰۲۲ از ۳۱۰ بازاریاب مستقر در ایالات متحده نظرسنجی کرد و متوجه شدند که اکثر بازاریابان رسانه‌های اجتماعی بین چهار تا شش بار در هفته در پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی پست می‌گذارند.

در حالی که این میانگین است، برخی از بازاریابان بسته به پلتفرم، کم و بیش پست می‌گذارند. به عنوان مثال، ۲۹٪ از بازاریابان گفتند که هر روز در فیسبوک پست می‌گذارند در حالی که ۳۵٪ گفتند که همین کار را در توییتر انجام می‌دهند.

با این حال، وقتی در مورد پینترست سوال شد، اکثر بازاریابان بیان کردند که فقط دو تا سه بار در هفته پست می‌گذارند. البته، تعداد دفعات گذاشتن پست، به عوامل مختلفی از جمله بازگشت سرمایه بستگی دارد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که اشتراک گذاری محتوا فقط به معنای برند شما نیست. این می‌تواند شامل محتوای تولید شده توسط کاربر باشد که ارزشی برای مخاطبان شما بیافزاید.

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: چگونه کپشن بهتری در اینستاگرام بنویسیم؟

 

  1. پاسخگویی به نظرات و DM

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جذب مخاطب، پاسخ دادن به نظرات آنها در سوشال مدیا است.

اگر در وهله اول در تلاش برای ایجاد نظر هستید، سعی کنید یک مکالمه را شروع کنید و از مخاطبان خود بخواهید که به آن بپیوندند.

مثلا: یک برند آرایشی و بهداشتی می‌تواند از مخاطبان خود بخواهد تا راه‌های محافظت از پوست خود را به اشتراک بگذارند. یا می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید دوستی را که علاقه‌مند است، تگ کنند.

راه دیگر برای جذب مخاطب، پاسخ دادن به پیام‌های دایرکت است. اغلب مخاطبین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند، پرسیدن سؤالات خاص مرتبط با محتوای به اشتراک گذاشته شده یا دریافت کمک، با برندها در رسانه‌های اجتماعی در دایرکت ارتباط می‌گیرند. اگر زمان پاسخ دادن خیلی طول بکشد، ممکن است علاقه خود را از دست بدهند یا با شکایت به مردم موضوع را تشدید کنند.

 

  1. نام‌های تجاری و محتوای مرتبط با صنعت را نظارت کنید

زمانی که کسب و کار خود را توسعه می‌دهید، بسیار مهم است که بدانید برند شما چگونه به صورت آنلاین شنیده  و چه چیزی در مورد آن گفته می‌شود.

بر اساس گزارش بازاریابی رسانه های اجتماعی هاب اسپات در سال ۲۰۲۲، ۳۵ درصد از بازاریابان، موارد ذکر شده و هشتگ های برند را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

خوشبختانه با رسانه‌های اجتماعی، این اطلاعات در دسترس است. شما به راحتی می‌توانید نوتیفیکیشن‌هایی را تنظیم کنید تا هر زمان که نام تجاری شما در رسانه‌های اجتماعی برچسب گذاری یا منشن شد، اطلاع یابید.

این عمل، به شما این امکان را می‌دهد که احساسات برند را بسنجید و به سرعت به نگرانی‌های مخاطبان هدف خود رسیدگی کنید.

trends-social-media

  1. روندها و محتوای پر سر و صدا را شناسایی کنید

ترندها تقریباً هر هفته در رسانه‌های اجتماعی می آیند و می روند. ترفند این است که با افزایش محبوبیت آنها و دانستن اینکه چه زمانی از بین رفته‌اند، وارد عمل شوید. بهترین راه برای یافتن روندها، حضور در سوشال مدیا است، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی.

برخی از پلتفرم‌های اجتماعی دقیقاً به شما می‌گویند که چه چیزی ترند است، مانند: TikTok و  Twitter

همچنین ابزارهایی وجود دارند که به یافتن روندها در زمان وقوع و توضیح منشأ آنها اختصاص دارند. این به شما کمک می‌کند تعیین کنید که کدام یک ارزش پیوستن دارند و کدام یک را باید کنار بگذارید.

به عنوان یک برند، هر چیزی که در آنجا قرار می‌دهید، نشان دهنده ارزش‌های شماست. به همین دلیل مهم است که هنگام ارزیابی روندها مراقب باشید.

ببینید سایر برندها و کاربران با این روند چه ویدیوهایی تولید می‌کنند. آیا آنها خلاق هستند؟ آیا آنها توهین‌آمیز هستند؟ آیا آنها به برند شما مرتبط هستند؟ در غیر این صورت، همیشه رد کردن آن اشکالی ندارد. زیرا یکی دیگر در گوشه و کنار خواهد بود.

 

  1. به سوالات در انجمن‌ها پاسخ دهید

وقتی به رسانه‌های اجتماعی فکر می‌کنیم، اغلب به برنامه‌های اشتراک‌گذاری محتوا مانند TikTok، Twitter فکر می‌کنیم.

با این حال، برخی از برنامه‌های اجتماعی –Reddit و Quora – به جای آن بر مکالمات و جامعه تمرکز می‌کنند. ممکن است از این که متوجه شوید افراد چقدر در این وب سایت‌ها درباره برند شما صحبت می‌کنند، تعجب کنید. می‌توانید از این اطلاعات در پست‌ها استفاده کنید تا مخاطبان خود را جذب کنید.

 

  1. با مبلغ/وفادار برند ارتباط برقرار کنید

ایجاد وفاداری به برند، کار آسانی نیست. زمانی‌که به آن دست یافتید، باید برای حفظ آن زمان بگذارید. این به این معنی است که به طور منظم با مبلغ برند خود ارتباط برقرار کنید. مثل: کامنت دادن در مورد محتوای آنها و یا اشتراک گذاری آن در اکانت شما، منشن کردن آنها و دعوت از آنها برای شرکت در live.

در حالی که سوشال مدیا می‌تواند پر از روابط فرا اجتماعی باشد، اجازه ندهید که برای شما و مخاطبانتان اینطور باشد.

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی؛ عناصر اصلی استراتژی محتوا

social-media-analysis

چک لیست ماهانه مدیر رسانه‌های اجتماعی

۱. تجزیه و تحلیل خود را بررسی کنید

داده‌ها مقدس‌ترین دارایی هر برند است. این اطلاعات بینش بسیار ارزشمندی در مورد مخاطبان هدف شما دارد. در سوشال مدیا، داده‌های شما به شما می‌گوید که مخاطبان شما از چه محتوایی لذت می‌برند، چه چیزی توجه آنها را جلب می‌کند و چه چیزی باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

همچنین به شما در شناسایی روندها کمک می‌کند. در واقع، وقتی هاب اسپات از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی پرسید: “چگونه پیش‌بینی می‌کنید که کدام روندهای رسانه‌های اجتماعی ارزش سرمایه‌گذاری را دارند؟” پاسخ، تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی آنها بود.

 

بنابراین، بازاریابان کدام معیارها را بررسی می‌کنند؟ طبق نظرسنجی هاب اسپات، پنج مورد برتر در اینجا آمده است:

  • لایک و نظر (۴۱%)
  • فروش (۴۱%)
  • ترافیک به وب سایت آنها (۴۱٪)
  • برداشت‌ها و بازدیدها (۴۰%)
  • نام تجاری و هشتگ (۳۵%)

 

اگر حداقل یک ماه داده دارید، می‌توانید شروع به پیدا کردن پست‌هایی کنید که بهترین عملکرد را دارند و دلیل آن را بررسی کنید. از طریق تجزیه و تحلیل خود، همچنین می‌توانید ارزیابی کنید که کدام پلتفرم‌های اجتماعی ارزش سرمایه‌گذاری را دارند. طبق نظرسنجی هاب اسپات، سه معیار اصلی که بازاریابان برای تصمیم‌گیری به آنها توجه می‌کنند، عبارتند از:

  • بازدیدها
  • فروش
  • تعداد فالوور

چه در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی موفق شده‌اید یا با مشکل مواجه شده باشید، بررسی داده‌هایتان همیشه شما را برای یک ماه بهتر آماده می‌کند.

 

  1. هدف گذاری کنید

هنگامی که تجزیه و تحلیل خود را بررسی کردید و فهمیدید چه چیزی به خوبی پیش رفت و چه چیزی می‌تواند بهبود یابد، می‌توانید اهداف خود را برای ماه آینده تعیین کنید.

فرض کنید متوجه شده‌اید که ویدیوهای ماه گذشته از هر نوع محتوای دیگری بهتر عمل کرده و ۲۰۰۰ بازدید در وب سایت شما ایجاد کرده است. برای ماه آینده، می‌توانید تعداد ویدیوهایی را که پست می‌کنید، افزایش دهید و هدف بازدید ۳۰۰۰ را تعیین کنید.

 

  1. محتوای ماه آینده را برنامه ریزی کنید

هنگامی که چندین اکانت شبکه اجتماعی را مدیریت می‌کنید، باید محتوای خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. شما قبلاً اهداف خود را برای ماه تعیین کرده‌اید. بنابراین در حال حاضر، فقط موضوع، ایجاد محتوایی است که به بهترین شکل با آنها هماهنگ باشد.

هنگام برنامه‌ریزی محتوا، باید با تیم‌های دیگر مشورت کنید تا مشخص کنید آیا رویدادها، اطلاعیه‌ها یا کمپین‌هایی وجود دارد که باید به اشتراک بگذارید. هرچه زودتر و بیشتر محتوای خلاق داشته باشید، تصاویر، فیلم‌هاو کپی‌ها، تدوین تقویم محتوای شما آسان‌تر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: منابع یافتن ایده تولید محتوا برای وبلاگ

خروج از حساب کاربری

آیا شما می‌خواهید از حساب کاربری خود خارج شوید؟